چشم انداز بازاریابی دیجیتال
صنعت بازریابی تماماً به دنبال تعیین خلاصه مشتری (رونمایی محصول و غیره) و ارائه یک پیام قانع کننده و خلاقانه برای فریاد زدن به جهان است. رسانه ها (یعنی روزنامه ها، تلویزیون، بنرها) در درجه دوم این تلاش قرار دارند.
چیزهایی که طی سال های گذشته تغییر کرده
ظهور تجزیه و تحلیل، بازاریابی عملکرد، پرداخت به ازای هر کلیک (PPC)، سئو، و کل طیف تبلیغات مبتنی بر داده راه های جدیدی ایجاد کرده است. برای ایجاد تأثیر، اندازه گیری و تنظیم مجدد، در یک حلقه پیوسته. رسانه اکنون پادشاه است و افرادی که آن را مدیریت می کنند، بخش عمده ای از متخصصان بازاریابی را تشکیل می دهند.
در سال 2019، هزینههای تبلیغات دیجیتال از سایر مکانهای تبلیغاتی سنتی پیشی گرفت.
این تحولات ما را به این سوال سوق می دهد:
آیا حرکت به سمت بازاریابی دیجیتال تحولی است که مدت ها انتظارش را می کشید؟
آیا ما بیش از حد به معیارهای قابل اندازه گیری وابسته شده ایم یا تقریباً به اندازه کافی نیستیم؟
آیا تبلیغکنندگان امروز نسبت به 15 سال پیش بسیار باهوشتر یا از مزیت بیشتری برخوردارند؟
پرونده ای به نام بازاریابی دیجیتال
مطمئناً، یک دهه پیش، هر بازاریاب که میدانست چگونه با پلتفرمهای جدید فیسبوک و گوگل کار کند، برتری عمدهای نسبت به تبلیغاتی مستقر داشت، اما این روزها مدتهاست که گذشته است. رویکرد تحلیلی واقعیتی را ایجاد کرده است که در آن اکثر بازاریابان اقدامات مشابهی را در پلتفرمهای نسبتا کمی انجام میدهند. در کتاب کیمیاگری،روری ساترلند، اظهار میدارد که اگر کل استراتژی بازاریابی شما مبتنی بر مکانهای منطقی و نسبتاً تثبیتشده بازاریابی دیجیتال باشد، بهترین سناریوی شما رسیدن به نقطه شلوغی است و در کنار رقبای خود ایستادهاید. نیز همان مسیرهای منطقی و ثابت شده را طی کرد. اگر شما را متمایز نکند بازاریابی چه فایده ای دارد؟
راز موفقیت در دیجیتال مارکتینگ
ما فرض میکنیم که دیجیتال مارکتینگ بازاریابی سنتی را به دست گرفته، زیرا نتیجه بهتری برای کسانی که برای آن پول پرداخت میکنند ارائه میدهد. با این حال، ممکن است عوامل دیگری نیز در موفقیت آن نقش داشته باشند. در اینجا چند عامل از این قبیل وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:
دنیای کسب و کار به طور کلی، و به طور خاص بخش فناوری پیشرفته، توسط رهبرانی مشخص می شود که از یکی از این دو زمینه می آیند: تجارت یا فناوری.
برای این ذهن های تحلیلی، اکسل بیشتر از یک حس خلاقانه منطقی است. صفحهگستردهای که درصد CTR (نرخهای کلیک) را در طول زمان نشان میدهد چیزی است که به راحتی «دریافت» میکنند.
از این رو، آنها از بازاریابی عملکرد استقبال می کنند. به عبارت دیگر، بازاریابی دیجیتال انتخاب پیشفرض آنهاست – نه به این دلیل که لزوما بهتر از بازاریابی سنتی است، بلکه به این دلیل که آشناتر است.
این در مورد آژانس های بازاریابی نیز صادق است. با ورود دیجیتال مارکتینگ، کتاب بازی شما تقریباً قبل از ورود مشتری نوشته شده است. دانش مهم (CPC، CPA، CTR، و غیره) به رسانه مربوط می شود، نه به محصول خاص. این با تبلیغات سنتی بسیار متفاوت است، جایی که شما باید برای هر چالش خلاقانه لباس جدیدی بسازید. همچنین، با بازاریابی دیجیتال، تضمین بهبود 2 تا 5 درصدی در سال بسیار آسان تر است که مشتری را راضی نگه می دارد.
حتما بخونید: راهنمای گام به گام شروع بازاریابی دیجیتال
مردم عجیب و غریب هستند در رابطه با بازاریابی
مهم نیست که یک بیلبورد نصب می کنید یا یک خبرنامه انبوه ارسال می کنید. همیشه یک نفر در انتهای پیام بازاریابی وجود دارد. این شخص یک انسان است و به این ترتیب تکامل، شرایط، خلق و خو، فرهنگ و ناخودآگاه به درجه ای برابر یا بیشتر از منطق هدایت می شود. ایده اصلی در اینجا این است که شما نمی توانید از یک ابزار عقلانی برای اقدام غیرقانونی یک موجود احساسی و غیرقابل پیش بینی استفاده کنید. (تا به حال سعی کرده اید به طور منطقی فردی را از برنامه سیاسی مخالف در مورد دیدگاه خود متقاعد کنید؟ آیا این کار موثر بوده است؟)
دلبستگی ما به نظراتمان علیرغم شواهدی که خلاف آن را نشان می دهد به خوبی مستند شده است. این “شکست” ذاتی انسان در نحوه درک ما از داده ها نیز نقش دارد. کلان داده به این معنی است که حقایق کافی برای حمایت از بیش از یک ادعا وجود دارد. ما به راحتی میتوانیم الگوهایی را شناسایی و نشان دهیم که نسبت به آنها طرفداریم، یا همانطور که اقتصاددان مشهور رونالد اچ کاز یک بار گفت: «اگر دادهها را به اندازه کافی شکنجه کنید، همه چیز را به شما میگوید».
موردی برای بازاریابی دیجیتال
شما نمی توانید چیزی را که نمی توانید اندازه گیری کنید، بهبود بخشید
هر پیشرفتی که می توانید اندازه گیری کنید، خواه درآمد، بهره وری یا تعداد کارمندان باشد، چیزی است که تجارت را به جلو می برد. دیجیتال مارکتینگ درک روشنی از آنچه کار می کند و آنچه نیاز به تعمیر دارد را ارائه می دهد. شگفتانگیز است که فکر کنیم برای نسلها، بازاریابی بسیار گران بود (از قبل) و در راه بازگشت روشن سرمایهگذاری بسیار کم بود. ابزارها و فناوریهایی که اکنون بخشی از بازاریابی دیجیتال هستند به ما این امکان را میدهند که پیام مربوطه را به افراد مربوطه برسانیم و در عین حال هزینههای اضافی را حذف کنیم.
کل صنعت بازاریابی
برای مدت طولانی، بازاریابی به عنوان یک کارکرد مهم اما نه حیاتی تلقی می شد. این قلمرو “مردم خلاق” بود و نه افرادی که در واقع کسب و کار را ایجاد کردند. بازاریابی دیجیتال کل صنعت تبلیغات را به بلوغ رساند و بازاریابی را پاسخگو کرد. برخلاف ROI گریزان بازاریابی سنتی، با بازاریابی دیجیتال، ناگهان مشخص شد که پول به کجا می رود و چه مقدار از آن در ازای آن به دست می آید – مانند هر کارکرد تجاری دیگر. بازاریابی به میز بزرگ پسران دعوت شد و در نتیجه تأثیرگذارتر، حرفه ای تر شد، از بودجه های فزاینده و کارکنان بزرگتر لذت برد.
بازاریابی دیجیتال فرصت ها را باز کرد
بازاریابی سنتی به عنوان عملیاتی در نظر گرفته می شد که تنها زمانی اثر می گذارد که محصول آماده عرضه شود. در مقابل، بازاریابی دیجیتال (یا به طور خاص بازاریابی محصول) به عنوان بخشی از یک فرآیند مداوم در نظر گرفته می شود که در آن بازخورد جمع آوری می شود و بهبود محصول به طور مداوم انجام می شود. مشتریان از طریق دادههای بازاریابی (یعنی چند نفر به یک پیام یا محصول خاص واکنش نشان دادهاند)، میتوانند بر محصولاتی که مصرف میکنند تأثیر بگذارند.
این ادغام بازاریابی در کسب و کار اصلی شرکت، کلید ظهور بسیاری از غول های آنلاین است. برای شرکت هایی مانند Booking.com، بهینه سازی دسترسی بازاریابی چیزی است که درآمد آنها را تعیین می کند. درآمد صنعت انتشارات شامل شکاف بین هزینه جذب کاربر و پولی است که می توان در طول اقامت آنها در یک وب سایت به دست آورد (تبلیغات، اشتراک و غیره). زیرمجموعه ای کامل از کسب و کارها وجود دارند که برای بخشی از درآمد، ترافیک را به سایت های دیگر هدایت می کنند. کل عملیات آنها چیزی جز بازاریابی آنلاین نیست.
بازاریابی دیجیتال همچنین فرصتهای جدیدی را برای کسبوکارهای کوچک و متوسط باز کرد، جایی که بازاریابی سنتی گزینههای بسیار کمی را برای یک کسبوکار محلی ارائه میکرد. دیجیتال مارکتینگ صدا و دقت هر فرد علاقه مند را با هر بودجه و با حداقل دانش بالا می برد.
نتیجه گیری در مورد چشم انداز بازاریابی دیجیتال
انسان ها پیچیده تر از آن چیزی هستند که داده های بازاریابی نشان می دهد. اما دادهها معیارهایی را ارائه میدهند که برای مدیریت پیشرفت بسیار مهم هستند، که نشان میدهد ممکن است مزیتی در ترکیب بازاریابی سنتی و دیجیتال وجود داشته باشد. از خلاقیت ها برای ایجاد بینش و داده های منحصر به فرد برای اندازه گیری اثربخشی آنها استفاده کنید. از داده ها برای درک اینکه مردم واقعاً چه می خواهند استفاده کنید و سپس به طور خلاقانه راه هایی برای عمل بر اساس آن دانش ابداع کنید.
بدون دیدگاه