دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟


زمان مطالعه: 7 دقیقه
5
(2)

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

اصطلاح بازاریابی دیجیتال به استفاده از کانال های دیجیتال برای بازاریابی محصولات و خدمات به منظور دستیابی به مشتریان اشاره دارد. این نوع بازاریابی شامل استفاده از وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه، رسانه های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال های مشابه است. بازاریابی دیجیتال با ظهور اینترنت در دهه 1990 رایج شد.

دیجیتال مارکتینگ شامل برخی از اصول مشابه بازاریابی سنتی است و اغلب به عنوان روشی جدید برای شرکت ها برای نزدیک شدن به مصرف کنندگان و درک رفتار آنها در نظر گرفته می شود. شرکت ها اغلب تکنیک های بازاریابی سنتی و دیجیتال را در استراتژی های خود ترکیب می کنند.

یکسری از نکات مهم دیجیتال مارکتینگ:

  • بازاریابی دیجیتال شامل بازاریابی برای مصرف کنندگان از طریق هر تعداد کانال دیجیتال است.
  • این شکل از بازاریابی معمولاً در وب سایت ها، دستگاه های تلفن همراه و پلت فرم های رسانه های اجتماعی اجرا می شود.
  • این شکل از بازاریابی با بازاریابی اینترنتی که منحصراً در وب سایت ها انجام می شود متفاوت است.
  • دیجیتال مارکتینگ یک زمینه گسترده است، از جمله جذب مشتری از طریق پست، بازاریابی محتوا، پلتفرم های جستجو، رسانه های اجتماعی و موارد دیگر.
  • یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بازاریابان دیجیتال با آن روبرو هستند این است که چگونه خود را در دنیایی که بیش از حد از تبلیغات دیجیتال مارکتینگ اشباع شده است متمایز کنند.

آشنایی کوتاه با دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال)

بازاریابی به هر فعالیتی اطلاق می شود که یک شرکت برای تبلیغ محصولات و خدمات خود و بهبود سهم بازار خود از آن استفاده می کند. برای موفقیت، بازاریابی به ترکیبی از هوش تبلیغاتی، فروش و توانایی ارائه کالا به کاربران نهایی نیاز دارد. این معمولاً توسط متخصصان یا بازاریاب‌های خاصی انجام می‌شود که می‌توانند به صورت داخلی (برای شرکت‌ها) یا خارجی با سایر شرکت‌های بازاریابی کار کنند.

به طور سنتی، شرکت ها بر بازاریابی از طریق چاپ، تلویزیون و رادیو متمرکز بودند. اگرچه این گزینه‌ها هنوز وجود دارند، اما ظهور اینترنت منجر به تغییر در نحوه دسترسی شرکت‌ها به مشتریان شد. در اینجا بود که بازاریابی دیجیتال وارد عمل شد. این شکل از بازاریابی شامل استفاده از وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو، اپلیکیشن‌ها می‌شود – هر چیزی که بازاریابی را با بازخورد مشتری یا تعامل دو طرفه بین شرکت و مشتری در بر می‌گیرد.

افزایش فناوری و روندهای جدیدتر، شرکت ها را مجبور کرد تا شیوه بازاریابی خود را تغییر دهند. ایمیل یک ابزار بازاریابی محبوب در روزهای اولیه بازاریابی دیجیتال بود. این تمرکز به موتورهای جستجو مانند نت اسکیپ معطوف شد، که به کسب و کارها اجازه می‌داد تا چیزهای کلیدی و برچسب‌گذاری کنند تا مورد توجه قرار گیرند. توسعه سایت‌های اشتراک‌گذاری مانند فیس‌بوک این امکان را برای شرکت‌ها فراهم کرد تا داده‌ها را برای پاسخگویی به گرایش‌های مصرف‌کننده ردیابی کنند.

گوشی‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال اکنون این کار را برای شرکت‌ها آسان‌تر می‌کنند تا خود را همراه با محصولات و خدمات خود به مشتریان عرضه کنند. مطالعات نشان می دهد که مردم ترجیح می دهند از تلفن های خود برای ورود به اینترنت استفاده کنند. بنابراین جای تعجب نیست که 70٪ از افراد قبل از زدن دکمه خرید (معمولاً روی تلفن های خود) تصمیم به خرید می گیرند.

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ
انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

انواع کانال های دیجیتال مارکتینگ

همانطور که در بالا ذکر شد، بازاریابی به طور سنتی از طریق چاپ (روزنامه ها و مجلات) و تبلیغات پخش (تلویزیون و رادیو) انجام می شد. اینها کانال هایی هستند که هنوز هم وجود دارند. کانال های دیجیتال مارکتینگ تکامل یافته اند و همچنان ادامه دارند. در زیر هشت مورد از رایج‌ترین راه‌هایی که شرکت‌ها می‌توانند برای تقویت تلاش‌های بازاریابی خود در پیش بگیرند، آورده شده است. به خاطر داشته باشید که برخی از شرکت ها ممکن است از چندین کانال در تلاش خود استفاده کنند.

بازاریابی وب سایت

یک وب سایت مرکز تمام فعالیت های بازاریابی دیجیتال است. این کانال به تنهایی یک کانال بسیار قدرتمند است، اما همچنین رسانه مورد نیاز برای اجرای انواع کمپین های بازاریابی آنلاین است. یک وب سایت باید یک برند، محصول و خدمات را به شیوه ای واضح و به یاد ماندنی نشان دهد. باید سریع، سازگار با موبایل و استفاده آسان باشد.

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC)

تبلیغات پرداخت به ازای کلیک (PPC) بازاریابان را قادر می سازد تا از طریق تبلیغات پولی به کاربران اینترنت در تعدادی از پلتفرم های دیجیتال دسترسی پیدا کنند. بازاریابان می توانند کمپین های PPC را در گوگل، بینگ، لینکدین، توییتر، پینترست یا فیس بوک راه اندازی کنند و تبلیغات خود را به افرادی که در جستجوی عبارات مرتبط با محصولات یا خدمات هستند، نشان دهند.

کمپین‌های PPC می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌های جمعیتی (مانند سن یا جنسیت) تقسیم‌بندی کنند یا حتی علایق یا مکان خاص آنها را هدف قرار دهند. محبوب ترین پلتفرم های PPC تبلیغات گوگل و فیس بوک هستند.

 

بازاریابی محتوا

هدف بازاریابی محتوا دستیابی به مشتریان بالقوه از طریق استفاده از محتوا است. محتوا معمولاً در یک وب سایت منتشر می شود و سپس از طریق رسانه های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بهینه سازی موتورهای جستجو یا حتی کمپین های PPC تبلیغ می شود. ابزارهای بازاریابی محتوا شامل وبلاگ ها، کتاب های الکترونیکی، دوره های آنلاین، اینفوگرافیک ها، پادکست ها و وبینارها است.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از موثرترین کانال های بازاریابی دیجیتال است. بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های ایمیل اسپم اشتباه می گیرند، اما این چیزی نیست که بازاریابی از طریق ایمیل انجام شود. این نوع بازاریابی به شرکت ها این امکان را می دهد که با مشتریان بالقوه و هر کسی که به برند آنها علاقه مند است در تماس باشند.

بسیاری از بازاریابان دیجیتال از سایر کانال‌های بازاریابی دیجیتال برای اضافه کردن سرنخ‌ها به لیست ایمیل‌های خود استفاده می‌کنند و سپس از طریق ایمیل مارکتینگ، قیف‌های جذب مشتری ایجاد می‌کنند تا این سرنخ‌ها را به مشتری تبدیل کنند.

بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

هدف اصلی کمپین بازاریابی رسانه های اجتماعی، آگاهی از برند و ایجاد اعتماد اجتماعی است. همانطور که در بازاریابی رسانه های اجتماعی عمیق تر می شوید، می توانید از آن برای به دست آوردن سرنخ یا حتی به عنوان یک کانال فروش مستقیم استفاده کنید. پست ها و توییت های تبلیغاتی دو نمونه از بازاریابی رسانه های اجتماعی هستند.

بازاریابی وابسته

بازاریابی وابسته یکی از قدیمی ترین اشکال بازاریابی است و اینترنت جان تازه ای به این آماده باش قدیمی بخشیده است. با بازاریابی وابسته، اینفلوئنسرها محصولات دیگران را تبلیغ می کنند و هر بار که فروش انجام می شود یا سرنخ معرفی می شود، کمیسیون دریافت می کنند. بسیاری از شرکت های معروف مانند آمازون برنامه های وابسته دارند که میلیون ها دلار در ماه به وب سایت هایی که محصولات خود را می فروشند پرداخت می کنند.

بازاریابی ویدئویی

یوتیوب یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در جهان است. بسیاری از کاربران قبل از تصمیم گیری برای خرید، برای یادگیری چیزی، خواندن نظر یا فقط برای استراحت، به YouTube روی می آورند.

چندین پلتفرم بازاریابی ویدیویی از جمله ویدیوهای فیس بوک، اینستاگرام و حتی TikTok برای اجرای کمپین بازاریابی ویدیویی وجود دارد. شرکت‌ها بیشترین موفقیت را در ویدیو با ادغام آن با سئو، بازاریابی محتوا و کمپین‌های بازاریابی رسانه‌های اجتماعی گسترده‌تر پیدا می‌کنند.

پیام کوتاه

شرکت‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی نیز از پیامک یا پیامک برای ارسال اطلاعات در مورد آخرین تبلیغات خود یا ارائه فرصت‌هایی به مشتریان مشتاق استفاده می‌کنند. نامزدهای سیاسی کاندیدای انتخابات نیز از کمپین های پیام کوتاه برای انتشار اطلاعات مثبت در مورد پلتفرم های خود استفاده می کنند. با پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از کمپین‌های ارسال متن به مشتریان نیز به مشتریان اجازه می‌دهند که مستقیماً از طریق یک پیام متنی ساده پرداخت کنند یا به آنها بدهند.

 

چالش های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چالش های ویژه ای را برای تامین کنندگان آن ایجاد می کند. کانال‌های دیجیتال به سرعت در حال گسترش هستند و بازاریابان دیجیتال باید از نحوه عملکرد این کانال‌ها، نحوه استفاده گیرنده‌ها و نحوه استفاده از این کانال‌ها برای بازاریابی موثر محصولات یا خدمات خود مطلع باشند.

جلب توجه گیرندگان دشوارتر می شود زیرا گیرنده ها به طور فزاینده ای غرق تبلیغات رقیب می شوند. بازاریابان دیجیتال همچنین تجزیه و تحلیل داده‌های عظیمی را که به دست می‌آورند و سپس بهره‌برداری از این اطلاعات در تلاش‌های بازاریابی جدید را دشوار می‌دانند.

چالش گرفتن و استفاده از داده ها به طور موثر نشان می دهد که بازاریابی دیجیتال نیازمند رویکردی به بازاریابی مبتنی بر درک عمیق رفتار مصرف کننده است. به عنوان مثال، ممکن است از شرکتی بخواهد که اشکال جدیدی از رفتار مصرف کننده را تجزیه و تحلیل کند، مانند استفاده از نقشه های حرارتی وب سایت برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سفر مشتری

 

آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

آژانس دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که به طور انحصاری به بازاریابی برای مصرف کنندگان از طریق کانال های دیجیتال می پردازد. این شامل ایجاد و راه اندازی کمپین هایی برای مشتریان شرکتی از طریق رسانه های اجتماعی، تبلیغات پرداخت به ازای کلیک، ویدیوها و وب سایت ها و غیره است.

سئو در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو روشی است که شرکت ها می توانند ترافیک خود را از طریق موتورهای جستجو افزایش دهند و هدف آن این است که وب سایت ها و نام های خود را در بالای هر صفحه نتایج جستجو قرار دهند. این می تواند از طریق نتایج جستجو به صورت ارگانیک یا سرمقاله انجام شود. زمانی که شرکت ها بتوانند با موفقیت سئو را در استراتژی های بازاریابی دیجیتال خود اعمال کنند، نام و وب سایت آنها به طور فزاینده ای برای مشتریان بیشتری قابل مشاهده می شود.

بازاریابی اینترنتی چیست؟

بازاریابی اینترنتی هر گونه بازاریابی است که صرفاً در اینترنت انجام می شود. این بدان معنی است که منحصراً در وب سایت ها ظاهر می شود. این با بازاریابی دیجیتال متفاوت است، که شامل بازاریابی اینترنتی و همچنین بازاریابی در سایت های رسانه های اجتماعی و برنامه های تلفن همراه است. این کمپین‌های بازاریابی می‌توانند از طریق گوشی‌های هوشمند، دستگاه‌های دیجیتال و سایر پلتفرم‌ها انجام شوند.

چگونه می توانم یک بازاریاب دیجیتال شوم؟

بازاریابان دیجیتال به مهارت های نوشتاری قوی در کنار تجزیه و تحلیل داده ها و مهارت های رسانه های اجتماعی نیاز دارند. مدرک لیسانس برای اکثر موقعیت های بازاریابی دیجیتال، در یک زمینه تجاری مانند بازاریابی، یا یک زمینه مرتبط مانند ارتباطات مورد نیاز است. همچنین ممکن است بخواهید در دوره های آموزشی یا بوت کمپ مخصوص بازاریابی دیجیتال شرکت کنید. علاوه بر این، گذراندن دوره کارآموزی در مدرسه می تواند مفید باشد.

چه مهارت هایی در دیجیتال مارکتینگ مورد نیاز است؟

شما باید در نوشتن محتوا همراه با مهارت های ارتباطی مهارت داشته باشید تا به طور موثر داستان محصول خود را به مشتریان خود بگویید. مهارت های تجزیه و تحلیل داده ها برای درک اینکه کمپین های بازاریابی شما چقدر خوب عمل می کنند و کجا می توان آنها را بهبود بخشید، مهم هستند. در نهایت، رسانه های اجتماعی و سایر مهارت های آنلاین ضروری هستند.

 

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) چیست؟

بازاریابی رسانه های اجتماعی (SMM) استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی برای تعامل با مشتریان برای ایجاد برند، افزایش فروش و افزایش ترافیک وب سایت است.

بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایلی از کانال های توزیع متعدد برای تبلیغ محصولات و خدمات از طریق دستگاه های تلفن همراه مانند تبلت ها و گوشی های هوشمند استفاده می کند.

بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی به دنبال انتشار اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمات از فردی به فرد دیگر از طریق دهان به دهان یا اشتراک گذاری از طریق اینترنت یا ایمیل است.

هزینه در هزار (CPM)
هزینه در هزار یا CPM یک اصطلاح بازاریابی است که برای نشان دادن هزینه ای که تبلیغ کننده به ازای هر هزار نمایش تبلیغات در یک صفحه وب می پردازد استفاده می شود.

بازاریابی مستقیم:
بازاریابی مستقیم یک استراتژی است که بر توزیع سطح فروش بین مصرف کنندگان تکیه دارد. پست، ایمیل و پیامک از جمله سیستم های تحویل هستند.

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی استفاده از برنامه های رسانه های اجتماعی مبتنی بر اینترنت برای ایجاد ارتباط با دوستان، خانواده، همکاران یا مشتریان است.

 

منبع : investopedia

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

جون ما روی یکی کلیک کن!

میانگین نمرات 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

دوست خوبم شما هنوز به ما رای ندادی!

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

Avatar for جواد میرزایی

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *