شش گام کلی در استراتژی محتوا
شاید جمله (محتوا پادشاه است) را شنیده باشید. این موضوع اهمیت بسیار زیاد استراتژی تولید محتوا برای بهبود سئو وب سایت ها را نشان می دهد. اگرچه تکنیک ها و الگوریتم های سئو در مقایسه با گذشته بارها به روز شده اند. اما تولید محتوا همچنان بسیار مهم است. با وجود اهمیت فراوان تولید محتوا، باز هم هستند افرادی که این موضوع را دست کم گرفته و به آن توجهی ندارند. در حالی که اگر مدیر سایت هستید باید دوره های آموزشی تولید محتوا را بگذرانید.
تولید محتوا بهترین راه برای رشد چشمگیر وب سایت شماست. اما بسته به اینکه کدام پلتفرم باید یک استراتژی محتوا باشد. این به معنای تأیید کسب و کار شما و تولید محتوا با توجه به کسب و کار شما است. برای مثال، ممکن است نیاز به تولید محتوای ویدیویی داشته باشید، یا محتوای ویدیویی ممکن است برای کسب و کار شما مفیدتر باشد.
👥 ۱. پرسونا مشخص کنید.
به اینکه چطور با مخاطبانتان صحبت كنید، چهچیزهایی دوست دارند بشنوند، چطور به آنها دست پيدا میكنيد و همچنين مشخصات دموگرافيک و طبقهی اجتماعی آنها توجه كنيد. توجه داشته باشيد كه شما در حال تولید محتوا برای مخاطب جديد و وفادار و آرمانی خود هستيد. پس بايد بسیار دقت کنید که مخاطبان مهم و مدنظر خود را با چه محتوايی هدف قرار دهيد.
💾 ۲. چه چیزی باید منتشر کنید؟
بايد به محتوا به چشم ستونهايی نگاه كنيد كه هر كدام، يک پرسش، یک ايده يا يک گونه از محتوايی است كه میتوانيد و قرار است به مخاطبتان ارائه دهيد. اين ستونها به شما كمک میكنند بفهميد چه نوع محتوايی بیشتر روی مخاطب تأثیر میگذارد. مثلاً برای يک شركت حوزهی سلامت میتوان سه ستون زير را انتخاب كرد:
١. سلامتی شادی است(كِيساستادیها و تجربيات مشتريان)
٢. ذهنتان را تغذيه كنيد(مقالات و اينفوگرافيکها)
٣. چند وقت يک بار به پزشک مراجعه كنيد(اخبار و اطلاعيهها).
⏳ ۳. سنجش محتوا انجام دهید.
در سنجش محتوا مشخص میشود آيا محتوای توليدی، همراستا با استراتژی محتوا هست يا خير؟ كدام كپيرايتر شما بهترين محتوا را توليد كرده است و كدام محتوا و كانال تأثيرگذارتر بوده است. باید بدانيد هر چيزی كه قابل سنجش نباشد، قابل بهبود هم نيست. اهداف قابل سنجش را به کمک مدل SMART تدوين كنيد. برای اين منظور از ماتريس محتوا استفاده شود.
🗃 ۴. محتوا را در چه کانالی منتشر کنیم؟
بعد از اينكه فهميديد براي چه كسانی، چه محتوايی توليد كنيد، میتوانيد مشخص كنيد كه در كجاها ميتوان آنها را پيدا كرد. هر نوع از مخاطبانتان را به يكي از كانالها هدايت كنيد. مثلاً شنوندگان پادكستهايتان را به توييتر، اعضای ايميل را به خبرنامه، وفاداران را به اينستاگرام و…
سعی كنيد برای جذب بیشتر مخاطبانتان، از يک محتوا در چند كانال به اشکال مختلف استفاده كنيد. مثلاً متن در بلاگ، خلاصهی همان در تلگرام، بهصورت اينفوگرافيک در اينستاگرام، يک جملهی منتخب و تأثيرگذار در توييتر و مقدمهای درگيركننده برای ارسال بهصورت ايميل.
⏰ ۵. در چه زمانهایی منتشر کنیم؟
«محتوای خيلی زياد به اندازهی محتوای خيلی كم مضر است.»
دراينباره، از تقويم محتوا بهره بگیرید. میتوانید دربارهی آن مطالعه كنيد.
🔴 ۶. چرا باید محتوا تولید کنیم؟
برای موفقبودن بازاريابی محتوايی بايد اهداف قابل سنجش تعيين كنيد. برای مثال، خروجیهای بهخصوصی را كه میخواهيد از هر نوع محتوا بهدست بيايد، شناسايی كنيد.
بدون دیدگاه