اسرار مهم خرید رپورتاژ آگهی
واژه روابط عمومی دیجیتال در حالا حاضر خیلی مهم شده و برای همین خیلی ها دنبال گرفتن روابط عمومی دیجیتال هستند بیشتر از کسانی که سایت دارند این روابط عمومی براشون مهم هست.
رپورتاژ آگهی ها یکی از زیر مجموعههای مهم در بحث روابط عمومی دیجیتال هستند از طرفی اهمیت بسیار بالای رپورتاژ آگهی باعث شده تا خیلیها تصور کنند که روابط عمومی دیجیتال همان انتشار رپورتاژ آگهی است. ولی در واقع این گونه نیست و رپورتاژ آگهی در خیلی از موارد دیگر مانند معرفی یک محصول یا خدمت در رسانههای پرمخاطب کاربرد دارد.
اینجا ما مهم ترین سوالاتی که برای انتشار یک رپورتاژ آگهی مهم هست و معمولا هیچ جا گفته نمی شود را برای شما پاسخ می دهیم تا بتوانید یک رپورتاژ آگهی خیلی خوب برای خودتان خریداری کنید.
خیلی خلاصه بخوام بگم رپورتاژ آگهی یا رپورتاژ خبری چیه، رپورتاژ آگهی در واقع نوعی از تبلیغات متنی هست در قالب یک گزارش و یا یک خبر
بعض از سایت های مشهور اینگونه تعریف کردند رپورتاژ آگهی را
رپورتاژ آگهی در واقع اطلاعیهای است که از سوی واحد روابط عمومی با هدف اطلاعرسانی اتفاقات کسب و کار به مردم در رسانههای مختلف و انتشارات مرتبط و هدفمند منتشر میشود. در واقع رپورتاژ خبری نوعی تبلیغات همسان است که به صورت یک گزارش یا رپورتاژ خبری نوشته میشود و البته باید از نظر تبلیغاتی یک فرد متخصص و خبره روی آن کار کند. شما در رپورتاژ آگهی مخاطبانتان را در یک مسیر مشخص همراهی میکنید تا به سمتی که میخواهید هدایت شوند و اتفاقی که میخواهید رقم بخورد.
مزایای رپورتاژ آگهی
خیلی ساده و جامع بگم مزایای رپورتاژ آگهی چیه براتون لیست می کنم:
- رپورتاژ آگهی مناسب برای همه
این یعنی اینکه همه کسب و کارها چه کوچک و چه بزرگ میتوانند از این روش استفاده کنند.(گفتم همه یعنی هرچی که فکر کنی) - رپورتاژ آگهی برای برندسازی و افزایش اعتبار برند
یکی از مهمترین مزایای رپورتاژ آگهی انتشار رپورتاژ شما در کانالهای پرمخاطب توزیع محتوا است که این کانالها باعث دیده شدن برند شما می شوند. در ضمن اینکه تداوم انتشار رپورتاژ میتواند به افزایش اعتبار برند شما کمک کند. - رپورتاژ آگهی هزینه مناسب دارد
رپورتاژ آگهی نسبت به خیلی از روشهای دیگر هزینه مناسبتری دارد و حتی اگر رپورتاژ آنقدر قوی و جذاب باشد که بتواند مخاطبان بیشتری جذب کند، بسیاری از کانالهای توزیع محتوا آن را منتشر خواهند کرد. شما با یک هزینه کم میتوانید پیام خود را به گوش مخاطبان هدفتان برسانید نرخ تبدیل و وضعیت سئوی سایت را بهبود بخشید. - رپورتاژ آگهی برای بهبود سئو هم خوبه
انتشار رپورتاژ آگهی یکی از بهترین روشهای موجود برای گرفتن بک لینک و بهبود سئو خارجی سایت هست.(مطالعه بیشتر)
خوب بریم سر اصل مطلب که همین مقاله را براش درست کردیم :
۱. برای انتشار رپورتاژ آگهی از کدام صفحات باید شروع کرد؟
اگر اوایل راهاندازی سایتتان است، بهتر است با Home Page (صفحۀ اصلی) و ذکر نام برند شروع کنید. پس از تقویت صفحۀ اصلی، به سراغ صفحات داخلی بروید.
۲. سایتهای مرتبط و تخصصی در حوزۀ کاری ما کم است. چه کنیم؟
به سراغ سایتهایی بروید که در کلمههای کلیدی مرتبط با ما ایمپرشن و رتبه دارن. این سایتها در این زمینه مرتبط شناخته میشن و نزد گوگل اعتبار دارن. اما اگر هیچ موردی نبود در سایتهای دیگه رپورتاژ برید. مشکلی پیش نخواهد اومد.
۳. تاثیر تعداد دامنههای بیشتر چقدر است؟
ریفرینگ دامین (referring domain) به شدت مهم است. اگر قبلتر یک بار از سایتی رپورتاژ گرفتید، دیگه این کار رو تکرار نکنید. هم از لحاظ مالی بهتر است و هم تاثیر بیشتری داره. البته با رپورتاژ رفتن روی دامین تکراری هم تاثیر میبینیم اما این تاثیر کمتره. به صورت کلی؛ ریفرینگ دومین و ریفرینگ آیپی بیشتر، تاثیر بیشتری داره.
۴. رپورتاژی منتشر کردم. چقدر طول میکشه تا اثرش رو بفهمم؟
فهمیدن این موضوع سخت است. چون شما دارید یک کمپین میرید و فهم این که هر رپورتاژ دقیقا چقدر تاثیر گذاشته سخته.
ممکنه حتی تا چند ساعت بعد هم تاثیر رو حس کنید. اما به طور معمول بین ۴ روز تا یک ماه زمان میبره تا تاثیرش رو ببینید.
۵. آیا انتشار رپورتاژ باید به صورت مداوم و منظم باشه؟
نکته مهم این است که توجه کنید که میخواهید برای هر صفحه روی چه کلماتی رتبه بگیرید.
اصلا چنین چیزی نیست که حتما باید پیوسته رپورتاژ بروید. مگر این که سایت شما اوایل راهاندازیش باشه یا از رقبا خیلی عقب باشه. یا مشکل فنیای برای سایت پیش اومده باشه.
ضمنا پیوستهنبودن انتشار رپورتاژها به طبیعیتر بودن اونها کمک میکنه.
۶. اول کلمۀ اصلی رو تو ریپورتاژ بریم یا کلمات long-tail رو؟
این قضیه خیلی بستگی به اولویت ما داره. مثلا کیورد «درب اتوماتیک» را در نظر بگیرید. اول کار یک سایت پیشنهاد نمیشود که روی این کار کنیم.
در کل همه چیز بستگی به بیزنس و اولویتهای آن داره.
پیشنهاد: اول روی کلمات طولانیتر که سرچ کمتر اما نرخ تبدیل بالاتری دارند، در ابعاد وسیع کار کنید.
۷. آیا رتبۀ الکسا و Moz برای انتخاب سایت کافی است؟
مهمترین نکته اینه که سایت تکراری نباشه. بحث میزان بودجۀ شما و رقابت در اون کلمات هم مهمه. معمولا در رقابتهای پایینتر بهتره به جای یک رپوتاژ ۲ میلیون تومانی قوی، ۴ تا ۵۰۰ هزار تومانی ضعیفتر برید.
اما اگر بودجه داریم و رقابت بالاست، بهتره چند رپورتاژ قوی برای صفحۀ اصلی بریم.
۸. تاثیر ترافیک و بازدید مطلبمان در رپورتاژ چقدر است؟
در کل ترافیک خیلی مهمه. گوگل از طریق بازدید و مخصوصا با مرورگر کروم این موضوع رو رصد میکنه. ترافیک در رنکینگ ارزش زیادی برای گوگل داره. منطق گوگل در این مورد به این شکله که اگر کاربر دنبال این سایت است، پس باید این سایت رو نمایش بدهیم. همچنین پیجی که ترافیک بیشتری داره، اعتبار رو بیشتر منتقل میکنه.
۹. جذاببودن تیتر و عنوان ریپورتاژ چقدر تاثیر داره؟
برای سایتهایی که بازدید زیادی دارن برای جذب کلیک خوبه. در کل اگر به جذاب بودن محتوا برای بازدید گرفتن بیشتر کمک کنه مفیده. بهتره به این قضیه نگاه سئویی داشت.
نکات لازم برای عنوان رپورتاژ
عنوان باید طولانی باشه
جزء کلمه های کلیدی اصلی رقابتی خودمان نباشه
استفاده از مواردی مثل «سال و اعداد» که آپدیتبودن مطلب رو میرسونه و باعث کلیک بیشتر میشه خوبه
۱۰. استفاده از تگهای Heading چقدر تاثیر داره؟
اهمیتدادن زیاد به هدینگها از گوگل دور از انتظاره. اما عمدتا ظاهر استایل و Outline از لحاظ داشتن ساختار محتوایی و استایل منظم برای خواننده بهتره. رپورتاژی که تصویر داره هم نسبت به رپورتاژی که تصویر نداره بهتره. در کل استفاده از مالتیمدیا برای on-page بهتر خوبه. مثل داشتن ویدئو و باعث جذب ترافیک بیشتر میشه.
۱۱. آیا استفاده از utm در رپورتاژ ضرر داره؟
اگر رپورتاژ با اهداف مارکتینگی باشه قضیه اوکی است. اما تبصره داره. وقتی نگاه ما مارکتینگی باشه؛ باید بدونیم که در این شرایط قراره نرخ تبدیل رو بررسی کنیم، پس باید rel رو nofollow یا sponsored بذاریم. در چنین حالتی این رپورتاژ و لینکها کمکی به سئوی ما نمیکنند.
اما اگر بحث سئو باشه، لینک باید طبیعی باشه تا اثر بگذاره. پس نباید در این شرایط utm بذاریم.
۱۲. بعد از انتشار ریپورتاژ چطور اون رو تقویت کنیم؟
اون چه مهمه اینه که به خود رپورتاژ باید توجه بیشتری کنیم. برای مثال موارد زیر رو حتما باید در نظر بگیریم:
عنوان رپورتاژ
متن اطراف لینکها
انکرتسکتها
ترافیک خود صفحۀ ریپورتاژ
رپوتاژهای ثانویهای که در اونها به رپورتاژ اصلیمون لینک میدیم
اشتباهی که بعضیها انجام میدن اینه که در یک رپورتاژ علاوه بر این که به رپورتاژ دیگهای از خودشون لینک دادند، به سایتشون هم در همون رپورتاژ لینک میدن. این کار اشتباهه.
۱۳. اگر سایتی بیش از یک بار به ما لینک بده از نظر گوگل طبیعیه؟
بله طبیعیه. اما اثرگذاری اون کمتره.
۱۴. اگر رقیب ما در یک سایت قدرتمند رپورتاژ رفته ما هم باید بریم؟
اگر حوزه پررقابت باشه و رقیب شما هم قوی، احتمالا در خیلی از سایتها رپورتاژ رفته. هنر شما در اینه که با روابط عمومی قوی سایتهایی رو پیدا کنید که رقبایتان هنوز پیدا نکردهاند.
انکرتکستها هم دنیایی دارند. کلیشهها را دور بریزد. حتما نباید ۳ لینک در هر رپورتاژ با کلمه اصلیتان برید.
در این زمینه میتونید «آموزش لینکسازی پیشرفته ۲۰۲۰» آقای محسن طاووسی رو ببنید.
۱۵. بهترین زمان برای شروع رپورتاژ در یک سایت چه زمانی است؟
هیچ قانونی نداریم. اما بهتره زمانی که لندینگپیجهای اصلی سایت شما آماده شدن کار رو شروع کنید. البته برای شروع رپورتاژها لینکدادن به Home Page پیشنهاد میشه.
۱۶. متن ریپورتاژ باید در سایتها متفاوت باشد؟
در حالت کوسایتیشن نه. اما در حالتهای دیگه باید متفاوت باشه. نکتۀ مهم اینه که اگر متن رو تکراری میدید لینکهای اون رو عوض نکنید.
۱۷. ذکر اسم برند در عنوان تیتر تاثیر مثبت داره؟
اسم برند رو میتونیم در زمان که با هدف برند سیگنال رپورتاژ رفتیم بگیم. اما ۱۰۰ درصد لینکها رو با نام برند نریم.
۱۸. اگر از هر سایت یک لینک بگیریم گوگل متوجه طبیعینبودن نمیشه؟
نه. لزوما رندومایز همیشه طبیعی جلوه نمیکنه. چیزی که مهمه توجه به بحث Link Juice است؛ تا اعتبار منتقل بشه. خط قرمز در بحث لینک بیلدینگ طبیعیبودن نیست. بلکه جواب دادنه، به شرطی که بعدا سایت ضرر نبینه. در کل ملاک چیزیه که جواب بده.
۱۹. تایمبندی انتشار ۱۰ تا رپورتاژ در ماه باید چطور باشه؟
حساسیت خاصی وجود نداره. اما بهتره تقسیمبندی کنید و هر ۳ روز به عنوان مثال یک رپورتاژ رو منتشر کنید. هر چند اگر اینطور نباشه و فاصلهها به جای ۳ روز برای یکی ۵ روز بشه اتفاقی نمیافته.
۲۰. وقتی سایتمون از لحاظ محتوا ضعیفه انتشار رپورتاژ تاثیر منفی داره؟
این طرز فکر اشتباهیه. ما همیشه از لحاظ محتوایی ناقص هستیم و جا برای کار کردن داریم. اما رپورتاژ یک به عنوان یک امتیاز برای سئوی آف-پیج شما حساب میشه و زمانی که محتواتون بهبود پیدا کنه آن-پیج شما هم قوی میشه و هر دو به رتبۀ بهتر کمک میکنه.
۲۱. آیا میتونیم لینک استوری اینستاگرام رو برای رپورتاژهامون استفاده کنیم؟
بله. هر جایی که لینکی باعث افزایش ترافیک رپورتاژ شما بشه مفیده.
۲۲. تاثیر یک رپورتاژ در زومیت در مقایسه با یک بلاگپست در رزبلاگ:
فنی نگاه کنیم. رزبلاگ یک سابدومین بدون هیچ آتوریتیای به شما میده، که هیچ ترافیکی نداره. این رو با ترافیک زومیت مقایسه کنید، جواب خیلی واضحه!
۲۳. در هر رپورتاژ بهتره چند تا لینک به سایتمون بدیم؟
زمانی که اوایل راهاندازی سایت هست حتما به هوم-پیج لینک بدید. اگر رقابت قویه با تعداد کمتر و قویتر و اگر در اون حوزه رقابت کمتره، با دامنههای ضعیفتر اما بیشتر.
بعد از اون سراغ لینکهای صفحههای داخلی میریم. عنوانهای طولانی، که با خودمان رقابت نکند. عبارت طولانی در انکرتکست هم خیلی مهمه. مثلا برای کیورد کاغذ دیواری، «ده مدل برتر کاغذ دیواری در سال ۲۰۲۰» تاثیر خوبی داره. البته بهتره قبل از این لینک کیوردمون رو هم استفاده کنیم.
۲۴. بهروز رسانی با کامنتگذاری در محتوای رپورتاژ چقدر موثره؟
آپدیتشدن و فرشنس کانتنت مفیده. در کل هر چیزی که برای تقویت محتوای شما صدق میکنه، در رپورتاژ هم برقراره.
۲۵. اگر در سایتی رپورتاژ بریم و سایت حذف بشه مشکلی پیش میآید؟
نه. مشکل جدیای برای سایت شما پیش نمیاد.
بدون دیدگاه