تجزیه و تحلیل بک لینک چیست؟

تجزیه و تحلیل بک لینک چیست؟


زمان مطالعه: 7 دقیقه
0
(0)

تجزیه و تحلیل بک لینک چیست؟

عوامل زیادی در توانایی سایت شما برای رتبه بندی خوب در نتایج موتورهای جستجو نقش دارند

یکی از مهمترین عناصر، بک لینک ها یا لینک هایی از سایر سایت ها هستند که به سایت شما اشاره می کنند. موتورهای جستجو مانند گوگل این لینک ها را به عنوان نشانه ای از کیفیت و اعتبار سایت شما می بینند و هر چه تعداد بیشتری از سایت های معتبر دیگر داشته باشید، رتبه بالاتری خواهید داشت.

این بدان معنی است که ساخت لینک برای سئو ضروری است و انجام این کار به طور موثر مستلزم درک قوی از لینک های موجود و اطلاعات مربوط به لینک های رقبای شماست.

تجزیه و تحلیل بک لینک تمام این اطلاعات را ارائه می دهد. در این صفحه، به معنای آن و چگونگی انجام اولین مورد خود خواهیم بود.

 

تحلیل بک لینک چیست؟

تجزیه و تحلیل بک لینک ارزیابی حجم و کیفیت لینک هایی است که از سایت های دیگر به وب سایت شما اشاره می کنند. تجزیه و تحلیل بک لینک های سایت به شما کمک می کند تا تعیین کنید که این لینک ها چگونه بر رتبه بندی موتور جستجوی شما تاثیر می گذارند و چه کاری می توانید برای بهبود پروفایل بک لینک خود انجام دهید.

 

چرا باید یک تحلیل بک لینک انجام دهید؟

موتورهای جستجو لینک ها را به عنوان شاخصی از اعتبار سایت شما می بینند. تجزیه و تحلیل بک لینک همه لینک هایی را که آنها در نظر گرفته اند به شما نشان می دهد و به شما درک بهتری از توانایی سایت شما برای رتبه بندی خوب در نتایج موتورهای جستجو می دهد.

تجزیه و تحلیل بک لینک به شما کمک می کند تا لینک های بد را شناسایی کنید. لینک‌هایی که غیرطبیعی هستند یا از سایت‌های اسپم می‌آیند می‌توانند منجر به جریمه گوگل شوند، اما پیدا کردن و رد کردن آن‌ها باعث می‌شود سایت شما معتبر بماند.

با این حال، سایت شما تنها سایتی نیست که باید آنالیز کنید. شما همچنین باید تجزیه و تحلیل بک لینک را در سایت های رقبای اصلی خود انجام دهید.

تجزیه و تحلیل سایت های رقبا به شما کمک می کند تا متوجه شوید که رتبه بندی آنها چقدر دشوار خواهد بود. همچنین می‌تواند فرصت‌های پیوند بالقوه‌ای را که ممکن است از دست داده باشید را به شما نشان دهد و ایده‌هایی برای استراتژی ساخت لینک به شما بدهد.

تجزیه و تحلیل بک لینک چیست؟

نحوه انجام تجزیه و تحلیل بک لینک

اگر هرگز در سایت خود یا رقبای خود تجزیه و تحلیل بک لینک انجام نداده اید، چند مرحله اساسی وجود دارد که می توانید برای شروع انجام دهید:

 

1. سایت هایی را که می خواهید تجزیه و تحلیل کنید انتخاب کنید

اولین قدم برای تجزیه و تحلیل بک لینک، انتخاب سایت هایی است که می خواهید آنالیز کنید. سایت خود شما باید اولویت اول شما باشد، اما از آنجا ممکن است نیاز به تحقیق کمی داشته باشید.

احتمالاً از قبل می دانید رقبای اصلی شما چه کسانی هستند. اگر شما یک کسب و کار محلی هستید، آنها سایر مشاغل در منطقه شما هستند که خدمات مشابهی را ارائه می دهند. اگر شما یک خرده فروش تجارت الکترونیک هستید، آنها سایت های دیگری هستند که محصولات مشابهی را می فروشند. این سایت ها باید در لیست شما اولویت داشته باشند.

از آنجا می توانید رقبای احتمالی را با چند جستجوی سریع در گوگل شناسایی کنید. کلمات کلیدی هدف اصلی خود را در نوار جستجو تایپ کنید و به سایت هایی که برای آنها رتبه بندی می شوند نگاه کنید. اینها سایت هایی هستند که در نهایت سعی می کنید از آنها پیشی بگیرید، و تجزیه و تحلیل پروفایل های بک لینک آنها به شما نشان می دهد که کجا و چگونه می توانید از آنها پیشی بگیرید.

بسته به ابزاری که استفاده می‌کنید، ممکن است بتوانید به فهرستی از سایت‌هایی که برای کلمات کلیدی ارگانیک مشابه رقابت می‌کنند دسترسی داشته باشید.

به عنوان مثال، SEMrush فهرستی از رقبای اصلی ارگانیک را بر اساس تعداد کلمات کلیدی ارگانیک که هر دو سایت برای آن رتبه بندی می کنند، ارائه می دهد.

2. ابزار تحلیل بک لینک را انتخاب کنید

پس از انتخاب سایت هایی که می خواهید تحقیق کنید، ابزارهای تحقیقی را که می خواهید استفاده کنید انتخاب کنید. این تا حد زیادی یک موضوع ترجیحی است، اما برخی از محبوب ترین گزینه ها عبارتند از:

گوگل ترندز

 SEMrush

 Moz Open Site Explorer

اینها ابزارهای پولی هستند، اما همه آنها تنوعی از یک آزمایش رایگان را ارائه می دهند، بنابراین توصیه می کنیم همه آنها را برای اولین تجزیه و تحلیل بک لینک خود امتحان کنید و تصمیم بگیرید که کدام بهترین برای نیازهای شما مناسب است.

3. وارد هر دامنه شده و اطلاعات مورد نظر خود را جمع آوری کنید

پس از اینکه سایت ها و ابزار تحقیق خود را انتخاب کردید، هر دامنه را در ابزار انتخابی خود تایپ کنید و شروع به جمع آوری اطلاعات کنید. ما معیارهای دقیقی را که باید برای هر سایت استفاده کنید در بخش بعدی مورد بحث قرار می‌دهیم، اما مهم است که برنامه‌ای برای ثبت همه چیز در حین پیش‌روی داشته باشید.

انجام تجزیه و تحلیل بک لینک شامل غربال کردن داده های زیادی است و تا زمانی که آنها را پیگیری نکنید، نمی توانید از آن برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد استراتژی بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید.

همانطور که گفته شد، روش ردیابی شما نباید پیچیده باشد. یک صفحه گسترده اکسل یا Google Sheet کافی خواهد بود.

 

در تحلیل بک لینک باید به دنبال چه چیزی باشید؟

مانند بسیاری از ابزارهای تجزیه و تحلیل آنلاین، تجزیه و تحلیل بک لینک اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. و در حالی که همه این اطلاعات به هر نحوی مفید هستند، نگاه کردن به همه آنها بسیار طاقت فرساست – نه اینکه زمان بر باشد.

این بدان معنی است که شما باید چند بخش کلیدی از اطلاعات را برای ردیابی در هر سایتی که تجزیه و تحلیل می کنید انتخاب کنید. مواردی که انتخاب می کنید به شما بستگی دارد، اما حداقل این سه مورد را توصیه می کنیم:

 

1. تعداد کل پیوندها و دامنه های منحصر به فرد

یکی از اساسی ترین معیارها تعداد کل بک لینک هایی است که به یک سایت اشاره می کنند. مقایسه این عدد برای سایت شما با یک رقیب به شما یک ایده کلی از نحوه مقایسه سایت های شما از نظر اعتبار می دهد.

همچنین باید به تعداد دامنه های ارجاع دهنده نگاهی بیندازید. این عدد به شما می گوید که چند سایت منحصر به فرد به یک سایت معین پیوند می دهند. به عنوان مثال، اگر یک سایت دارای 1000 بک لینک و 600 دامنه ارجاع دهنده باشد، 400 لینک آن از سایت هایی است که قبلا به آنها لینک داده اند.

داشتن دامنه های ارجاع کمتر از کل بک لینک ها طبیعی است و نشانه بدی نیست. با این حال، هدف شما باید داشتن یک پروفایل لینک متنوع با دامنه های زیاد باشد، بنابراین دریافت لینک از سایت هایی که قبلاً به سایت شما پیوند داده شده اند به اندازه دریافت لینک از سایت های جدید ارزشمند نیست.

2. دامنه های ارجاع دهنده

همراه با تعداد دامنه های ارجاع دهنده، باید به آن دامنه ها نیز از نمای نزدیک نگاه کنید.

برای سایت خودتان، این می تواند به شما ایده دهد که ارزشمندترین لینک های شما کجا هستند و به کدام محتوای سایت شما اشاره می کنند.

وقتی به رقبای خود نگاه می کنید، این اطلاعات حتی ارزشمندتر است. نگاهی به این دامنه‌ها به شما امکان می‌دهد فرصت‌های پیوند را برای سایت خود شناسایی کنید – در نهایت، اگر آنها به یکی از رقبای شما پیوند داشته باشند، این احتمال وجود دارد که به شما نیز لینک دهند.

توصیه می‌کنیم این دامنه‌ها را بر اساس اعتبار آنها یا «امتیاز دامنه» به نام SEMrush مرتب کنید و فهرستی از سایت‌های معتبری که به رقبای شما پیوند دارند، تهیه کنید. می توانید این فهرست را برای مرجع نگه دارید زیرا بعداً محتوای جدید ایجاد می کنید و فرصت های دسترسی را جستجو می کنید.

3. صفحات برتر

در نهایت، ببینید کدام صفحات در سایت شما (و رقبای شما) بیشترین لینک را دارند.

در بیشتر موارد، صفحه بالا همیشه صفحه اصلی شما خواهد بود. اگر شرکت شما تا به حال در یک مقاله خبری ذکر شده باشد یا به عنوان منبع ذکر شده باشد، تقریباً همیشه لینک به اینجا اشاره می کند.

فراتر از آن، می توانید ببینید کدام صفحات بیشترین لینک را دارند. اگر تا به حال برای هر یک از صفحات خاص خود ارتباط برقرار کرده باشید، آنها را در بالای لیست خود خواهید دید.

از آنجا، می توانید صفحات پرطرفدار را بررسی کنید تا ببینید آیا هر نوع محتوایی برای ایجاد لینک به سایت شما بهترین کار را دارد یا خیر. به عنوان مثال، اگر شما تحقیقات اصلی را منتشر کرده اید و متوجه لینک های زیادی شده اید که به آن صفحه اشاره می کنند، این نشان می دهد که انتشار تحقیقات اصلی تر انتخاب عاقلانه ای برای استراتژی ساخت لینک شما خواهد بود.

اگر می بینید که صفحات مربوط به یک موضوع خاص بیشترین لینک ها را دریافت کرده اند، به این معنی است که به احتمال زیاد ادامه تحقیق و نوشتن در مورد آن موضوع یک شرط مطمئن است.

تجزیه و تحلیل صفحات برتر رقبای شما اغلب آموزنده تر از صفحات شماست. به صفحات سایت هر رقیب نگاهی بیندازید، و خواهید دید که چه نوع محتوایی برای استراتژی ساخت لینک آنها ارزشمندتر است.

به عنوان مثال، فرض کنید یکی از رقبای برتر شما چندین لینک به یک مطالعه موردی در سایت خود ایجاد کرده است. اگر هرگز مطالعه موردی را منتشر نکرده اید، این نشانه واضحی است که ارزش وقت شما را برای نوشتن و انتشار آن دارد.

این صفحات برتر به عنوان ایده های کلی برای استراتژی ساخت لینک شما نسبت به ایده های موضوعی خاص عمل می کنند. به هر حال، اگر مقاله ای با موضوعی مشابه یکی از رقبای خود بنویسید، بعید است که موفق شوید.

سایت های خبری و وبلاگ نویسان فقط به خاطر پیوند به سایت ها لینک نمی دهند – شما باید چیزی منحصر به فرد و جالب ارائه دهید. این بدان معناست که اگر از صفحات رقبای خود به عنوان منبع الهام برای محتوا استفاده کنید، اما از زاویه دیگری استفاده کنید یا از تحقیقات اصلی خود استفاده کنید، بسیار موفق تر خواهید بود.

برای شروع تحقیق در مورد رقبای خود آماده اید؟

تجزیه و تحلیل بک لینک برای هر استراتژی سئو ضروری است، و زمانی که به درستی انجام شود، بینش ارزشمندی در مورد سایت و رقبای شما به شما می دهد.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

جون ما روی یکی کلیک کن!

میانگین نمرات 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

دوست خوبم شما هنوز به ما رای ندادی!

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

Avatar for جواد میرزایی

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *