سند راهنمای ارزیاب های جستجوی گوگل

زمان مطالعه: 3 دقیقه
5
(2)

سند راهنمای ارزیاب های جستجوی گوگل

search quality raters guidelines سطح دیگری از کیفیت را برای ارزیابی نتایج جستجو اضافه کرده که به آن تجربه – experience گفته می شود.

🔸 دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجوی گوگل در حالی برای دومین بار در سال 2022 بروز رسانی می شود که شامل تغییرات اساسی در E-A-T بوده و 9 صفحه به آن اضافه شده است. بدین ترتیب شاخص E-A-T به شاخص E-E-A-T تبدیل و بصورت experience و expertise و authoritativeness و trustworthiness تعریف می شوند.

  • شاخص تجربه – experience
  • شاخص تخصص – expertise
  • شاخص اعتبار – authoritativeness
  • شاخص اعتماد – trustworthiness

🔸 یکی از مهم ترین فاکتورهای مشترک در اکثر سیستم های رتبه بندی، توجه به “شاخص تجربه” در نویسنده و کاربر است. به بیان دیگر گوگل می خواهد مطمئن شود آیا یک محتوا بر اساس تجربه نویسنده نوشته شده یا صرفا صفحه ای از یک بلاگ در سایت به انتشار رسیده. به عنوان مثال نویسنده درباره چیزی مقاله ای نوشته که برگرفته از استفاده واقعی او از یکمحصول، بازدید واقعی از مکان یا واقعه ای که واقعا در آن حضور داشته است.

🔸 محتوای تولید شده توسط شخصی که واقعا آن را تجربه کرده و بخوبی می تواند حس تجربه آن را به مخاطب منتقل کند first-hand expertise یا life-experience گفته می شود. پس یک نویسنده با تجربه یا یک فرد عادی که شروع به نوشتن مقاله ای می کند، اگر بر اساس تخصص خود درباره یک موضوع تجربی می نویسد به آن first-hand expertise و اگر بر اساس تجربه ای که در زندگی دارد شروع به تولید محتوایی می کند life-experience گفته می شود.

🔸 گوگل در دستورالعمل‌ های جدید می گوید، شاخص های تجربه، تخصص و اعتبار مفاهیم مهمی هستند که می‌ توانند به ارزیابی شاخص اعتماد – trustworthiness شما کمک کنند زیرا اعتماد مهم‌ ترین شاخص در E-E-A-T بشمار می رود. صفحات غیرقابل اعتماد صرف نظر از اینکه چقدر در آنها تجربه، تخصص یا اعتبار وجود داشته باشد، E-E-A-T پایینی دارند.

 تفاوت میان تجربه با تخصص چیست؟

صفحاتی که در آنها یک نویسنده ی life-experience درباره موضوعات YMYL محتوا می نویسد، تا زمانیکه آن محتوا قابل اعتماد، ایمن و مطابق اجماع نظر کارشناسان متخصص – well-established expert باشد، شاخص های E-E-A-T در سطح بالایی در نظر گرفته می شوند. اما در مقابل برخی از انواع اطلاعات و توصیه‌ها در حوزه YMYL وجود دارد که باید از جانب یک فرد متخصص ارایه گردد.
بیایید یک مثال ساده بزنیم، نویسنده ای که درباره یک رستوران و تجربه کیفیت غذای آن، شروع به نوشتن نقد و بررسی می کند، محتوای نوشته شده E-E-A-T پایینی دارد زیرا آن شخص هرگز نه به آن رستوران رفته و نه هرگز در آنجا اصلا غذایی خورده است.

🔸 گوگل در سند راهنمای E-E-A-T به این فاکتورها توجه ویژه ای داشته است:

  • شاخص های اعتبار، اعتماد، تخصص و تجربه در تمام صفحات وب و انواع سایت ها با هر زمینه ای ارزیابی می شوند و موتور جستجو برای رتبه بندی به آنها توجه دارد.
  • گوگل می خواهد بداند در یک وب سایت افراد چه نقشی دارند. بدین ترتیب باید مشخص شود چه کسی مدیر وب سایت است و نویسنده هر محتوا چه کسی است.
  •  کیفیت صفحات بصورت صفحه با کیفیت پایین و صفحه با کیفیت بالا ارزیابی می شوند. محتوای اصلی صفحه و کیفیت آن در کنار شهرت وب سایت و نویسندگان محتوا بسیار مورد توجه قرار می گیرد. ( این موضوع از گذشته حائز اهمیت بوده است )

🔸 در وب سایت ها باید افراد بطور کامل قابل شناسایی باشند. یک نویسنده محتوا در وب سایت از لحاظ اینکه یک فرد متخصص است یا بر اساس تجربه زندگی چیزی می نویسد، بر روی کیفیت صفحه تاثیر میگذارد. گوگل می گوید توجه به حضور افرادی که مطالب و پیام هایی بر اساس واقعیت تجربی می نویسند بسیار حائز اهمیت است.

🔸 به عنوان مثال در تالارهای گفتگو، در سایت های انجمن محور یا بلاگ هایی که پست مهمان در آن منتشر می شود، محتوا از نظر حساسیت و ماهیت آن بشدت مورد بررسی قرار میگیرند. طبیعاتا شخصی که تخصصی در حوزه پزشکی ندارند نمی تواند حتی تجربه واقعی خود را در زندگی برای یک درمان بیماری توصیه کند مگر اینکه افراد متخصص دیگری بر اساس اجماع تخصص، این شیوه درمان را نیز ارایه کرده باشند.وب سایت هایی که در آن به شاخص های E-E-A-T توجهی نمی شود، بطور کامل Low-quality هستند و صفحات وب انها حتی با وجود محتوای با کیفیت، برای رتبه بندی احراز نمی شوند.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

جون ما روی یکی کلیک کن!

میانگین نمرات 5 / 5. تعداد رای‌ها 2

دوست خوبم شما هنوز به ما رای ندادی!

جواد میرزاییمشاهده نوشته ها

Avatar for جواد میرزایی

سلام دوستان جواد میرزایی هستم کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک دانشگاه تهران -عاشق یادگیری به خصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ در حال حاضر در زمینه های -طراحی سایت -SEO یا بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو -تولید محتوا-کپی رایتر -لینک سازی برای سایت ها از هر نوعی -تجزیه و تحلیل تخصصی رقبا در زمینه SEO-بازاریابی الکترونیکی و خیلی کارهای دیگر در این زمینه فعالیت می کنم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *